12 years a slave

12 Years a Slave film poster.jpg

De man op de foto rent, hij rent weg van alle ellende die hem overkomt, hij rent weg uit het ongelooflijke verhaal van zijn leven.

De film over dit leven gaf mij van het begin tot het einde hetzelfde gevoel, nl. REN, ren weg want iedere scene beloofd een volgende foltering.

Het feit dat dit verhaal op een waar gebeurde geschiedenis gestoeld is maakte de film nog aangrijpender en het besef dat er nog steeds mensen in een slavenpositie verkeren maakte het kijken niet gemakkelijker.

Dat neemt echter niet weg dat ik tussen mijn tranen door zag dat dit verhaal prachtig verfilmd is en dat de rollen prima gecast zijn.

Een van de minpunten is in mijn ogen dat de hoofdrolspeler in die twaalf jaar niet ouder wordt, (bijna) nooit zijn wanhoop laat zien en er altijd cool en onberispelijk uit ziet.

regisseur Steve McQueen van Shame en Hunger bevestigd echter, met deze nieuwe film, wel zijn naam en faam.

recensie van film totaal:

Als je dit wil overleven moet je je gedeisd houden.” Solomon Northup zit vastgeketend op een slavenschip en krijgt een wijze les van een medegevangene. Maar de boodschap wil er niet in bij de getalenteerde vioolspeler, die kort daarvoor nog aan een sjiek diner zat. In het hartverscheurende 12 Years a Slave zien we hoe zijn zelfvertrouwen en waardigheid steeds verder de kop worden ingedrukt. Een slopende zit is het, maar wel een die de gruwelen van de slavernij meesterlijk vangt.
Vroeg in de film denkt de donkere muzikant het te hebben getroffen met de twee heren die interesse in zijn talent tonen. Solomon mag mee op tournee, voor een mooi salaris. Maar de ochtend na een gezellig etentje wordt hij wakker in een donkere kelder. Vastgebonden, verkocht. De opmerking dat hij geen slaaf maar een vrij man is, wil niemand horen. Hij wordt op zijn rug geslagen met een dik slaghout, zo lang en hard dat het in splinters uiteen breekt. Regisseur Steve McQueen toont het zonder te monteren of de camera weg te draaien. Eén lang, pijnlijk confronterend shot waarin onze hoofdpersoon de onderwerping wordt ingebeukt.
Het is niet de laatste keer dat er op zo’n manier duidelijk wordt gemaakt dat Solomon een weerloos slachtoffer is geworden. Hoe langer 12 Years a Slave duurt, hoe meer hij zich dat ook zelf realiseert. De gedistingeerde man die vroeg in de film nog vol verbazing toekijkt hoe een medeslaaf als een klein kind zijn blanke eigenaar in de armen valt, wordt zelf ook steeds meer een mak schaapje, uit pure angst.
Die koelbloedige terreur waar de hoofdpersoon onder gebukt gaat weet McQueen met een compromisloze stijl knap voelbaar te maken. Het hoogtepunt – als je dat zo wilt noemen – is een scène waarin Solomon aan een galg wordt gehangen, waarbij zijn tenen nog net de zachte modder kunnen raken. Het is een shot dat eeuwig door lijkt te blijven gaan. Terwijl Solomon gorgelend probeert om steun te vinden aan de grond, gaat het normale leven op de achtergrond weer gewoon verder. Dat ijselijke contrast; een schot in de roos.
Subtiel gaat McQueen niet te werk, met allesoverstemmende strijkers in de soundtrack, of door de vertwijfeling van de hoofdpersoon extra te benadrukken door hem recht in de camera te laten kijken. De Britse regisseur speelt behoorlijk opzichtig in op het sentiment, zoals hij dat in mindere mate ook al deed in zijn ijzersterke drama’s Hunger en Shame. Maar toch werkt het. Iedere emotie is voelbaar.12_years_a_slave_3-620x437

Daarbij moet ook zeker het fantastische spel van Chiwetel Ejiofor worden genoemd. Schrijnend is zijn gedwongen transformatie van gelukkig man naar schuchter werkdier. Dat verstikkende leed waarmee 12 Years a Slave vol zit, balt zich samen in het spel van de hoofdrolspeler. Een lawine aan droefenis, maar zo doeltreffend neergezet dat het nooit aanvoelt als effectbejag. De slavernij komt hier verontrustend dichtbij.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s